Сторінками історії шкільної бібліотеки Рокитнянської ЗОШ І-ІІІ № 1.

Стояв ясний сонячний день 31 серпня 1975 року. Останній літній день. Цього дня учні, вчителі, батьки та представники громадськості селища Рокитне йшли до школи. Причина дуже важлива: відкривалася новозбудована школа. Справжня окраса селища – чудова десятирічка. Вона схожа на корабель – велетень, що пливе безмежним життєвим океаном і несе на своїх хвилях світлі мрії своїх вихованців. На подвір’ї зібралось багато людей: правда, ще лежали будівельні матеріали, але радість була безмірною. Навчальний рік розпочався в новій школі. Учнів було також багато. З урочистої лінійки всі з хвилюванням і радістю зайшли в школу. І хоч у коридорах на другому поверсі ще продовжували стелити леноліум, радості не було меж.

Бібліотека нашої школи почала діяти у вересні 1975 року. Розміщена вона на другому поверсі школи. Загальна площа 60 кв. м, відповідає санітарним та пожежним нормам. У бібліотеці працював абонемент видачі підручників, художньої та методичної літератури.

В цьому році бібліотеку прийняла Кисленко Марія Іванівна – бібліотечний спеціаліст з вищою освітою. Під час роботи в Рокитнянській ЗОШ №1 була керівником методичної ради шкільних бібліотекарів району.

Бібліотека школи була створена на базі Мовчанівської восьмирічної школи ім.. Героя Радянського Союзу О.О.Шевченка. Берегинею бібліотечних фондів з 1960 року була Джумига Юлія Романівна. Фонд на той час становив 7208 примірників. Поступово бібліотека поповнювалася новими надходженнями. Перед бібліотекарем школи відкрилось широке поле діяльності. Це забезпечення навчального процесу як навчальними так і додатковою літературою. На цей час уже фонд бібліотеки становить 15220 примірників художньої літератури та 16895 підручників.

У 1988 році в бібліотеку прийшла працювати Каштанова Валентина Олександрівна. За освітою вона бібліотекар – бібліограф, закінчила бібліотечний факультет державного інституту культури. В перший рік роботи вона систематизувала фонд бібліотеки на нові таблиці ББК. Фонд бібліотеки школи був універсальним змістом: включає науково – популярну спеціальну ( для постійної групи читачів учнів та вчителів ), навчальну, краєзнавчу, художню, довідкову літературу. Знайти твори друку, підібрати літературу з певної теми допомагали картотеки. До послуг читачів бібліотеки фонд довідкових та бібліографічних видань включав енциклопедії та словники. Поряд з книгами представлено періодичні видання: центральні газети, місцеві газети, суспільно – політичні, галузеві газети та журнали поточного року видання знаходилися в читальному залі. Бібліотекар – бібліограф Каштанова В. О. складала списки літератури і виконувала бібліографічні довідки.

У 1994 році до бібліотечної сім’ї приєдналася Момотенко Любов Володимирівна. Вона взяла на себе відповідальність за підручники. Разом з Каштановою В. О. в бібліотеці проводили літературні години, тематичні вечори, презентації книг, дні інформації. Будь-який масовий захід в школі не обходився без бібліотеки і без допомоги бібліотекарів.

З 1995 року в свої руки взяла бібліотеку Зінченко Світлана Семенівна вчитель початкових класів з вищою освітою. Спільно з Момотенко Л. В. шкільні бібліотекарі забезпечують підбір необхідної читачеві літератури, здійснюють книговидачі на абонементі і в читальному залі, систематично вивчають інтереси і запити читачів, допомагають у виборі літератури з урахуванням їх рівня освіти, професійних інтересів та вікових особливостей.

Протягом останніх років в бібліотеці організовано такі тематичні книжкові виставки : « Україна – незалежна держава», « Мій край, моя земля» та інші. Увагу читачів привертають постійно діючі книжкові полички присвячені видатним діячам української культури, науки, педагогіки. Зокрема Т.Шевченку, М. Грушевському, Л. Українці та іншим.

У 2000 році з ініціативи районного відділу освіти на базі Рокитнянської ЗОШ І –ІІІ ст..№1 було створено районний ліцей. В цей час із фонду шкільної бібліотеки виділено для бібліотеки ліцею 1000 примірників книг. На посаді шкільного бібліотекаря залишається Зінченко Світлана Семенівна, а бібліотеку районного ліцею очолює Момотенко Любов Володимирівна.

З метою якісного і довготривалого збереження підручників бібліотекарем була розроблена пам’ятка учневі щодо правил користування підручниками, в кожному класі створено пости бережливих, які стежили за станом книг. Кожної чверті проводився аналіз стану збереження підручників, а наприкінці навчального року підбиваються підсумки. Фінансування бібліотеки здійснюється на загальних умовах за рахунок коштів, які виділяються відділом освіти. Однак це є недостатнім для забезпечення повноцінної роботи бібліотеки. За браком коштів фонд бібліотеки майже не поповнюється. Лише надходять нові підручники. Але учні школи та їх батьки підтримують бібліотеку. До фонду передаються книги з домашніх зібрань. Проводиться щорічно акція « Живи, книго! ». Проводяться благодійні акції « Подаруй бібліотеці книгу ». Бесіди « Книги – наші вірні друзі ».

Бібліотека…. Древня і вічно юна оселя людського розуму. Ряди книжкових полиць містять у собі допитливий науковий пошук, насолоду прекрасним, здобуття знань, розвагу і так до нескінченності.

Неможливо уявити сучасне життя без бібліотек, куди може кожна людина прийти, щоб отримати необхідну інформацію або « підзарядити » свою душу духовними багатствами, залишеними нам у спадщину. Бібліотека – добрий чарівник, до якого приходять, ледь навчившись читати.

Школа починається з книги, із бібліотеки. Василь Сухомлинський сказав, що шкільна бібліотека – це кабінет №1. Для багатьох дітей усе найцікавіше починається зі шкільної бібліотеки.

Сучасний бібліотекар школи намагається продовжувати традиції закладені засновниками бібліотеки.

З 5.03.2002 року почала працювати в Рокитнянській ЗОШ І – ІІІ ст.. №1 шкільним бібліотекарем Бангард Галина Володимирівна. Закінчила Рівненський державний інститут культури по спеціальності бібліотекознавство і бібліографія. Загальний стаж практичної роботи 23 років. В даній бібліотеці працює 10 років.

Бібліотека обслуговує 500 читачів До функціональних підрозділів шкільної бібліотеки входять: разом абонемент і читальний зал. Фонд художньої літератури нараховує в 2012 році 14722 книги,

фонд підручників 8137 книг.

Кожного року передплачуються періодичні видання. Зокрема « Шкільна бібліотека », газета « Освіта України », журнали «Математика в школі»,

«Історія в школах України», «Біологія і хімія в школі», «Фізика та астрономія в школі» та інші.

Мабуть, немає людини, яка б не переступила поріг шкільної бібліотеки. У цьому її особливість та ще й відповідальність перед кожним відвідувачем: чи стане він надалі читачем шкільної бібліотеки, яку роль відіграє в його житті книга та інформація.

Як може справитися з таким завданням шкільний бібліотекар Галина Володимирівна, адже, у школі вона одна? Справляється, про що свідчить її професіоналізм. Саме він сприяє їй у виконанні своєї ролі як інформаційного посередника і для тих, хто вчиться, і для тих, хто вчить, визначаючи участь бібліотеки в освітньому процесі, не менш важливу, ніж участь учителя. Коли придивитись до реформ шкільної освіти, то суттю будь-якого вдосконалення навчання є самостійна робота з джерелами інформації. Саме успіх реформування напряму залежить від шкільного бібліотекаря, від його орієнтування серед джерел інформації і каналів доступу до них. Зробити необхідну інформацію доступною – завдання бібліотекаря.

Найважливіше завдання шкільної бібліотеки – давати підростаючому поколінню глибокі міцні знання з основ наук, виробляти навички й вміння застосовувати їх на практиці. Вирішальну роль у цьому процесі відіграє книга, її виховний вплив на підростаюче покоління. В плані розв’язання цієї проблеми одним із найважливіших завдань є прищеплення школярам навиків бібліотечно-бібліографічної грамотності, вироблення навичок користування інформацією – провідна мета роботи нашої бібліотеки.

Бібліотекар нашої школи працює в таких напрямах:

- виховання гармонійно розвинутих громадян незалежної України, відданих синів свого народу;

- оперативне забезпечення вчителів інформацією бібліографічного характеру;

- задоволення потреб у художній, довідковій, науково-популярній літературі;

- забезпечення підручниками із загально - освітніх предметів;

- виховання шанобливого ставлення до бібліотек як осередків етичної, інтелектуальної культури людства.

Вирішення цих завдань неможливе без родинного виховання. Взаємозв’язок сім’ї та бібліотеки є важливою ланкою для досягнення найвищої мети у вихованні. Минули часи, коли відповідальність за виховання дитини та адаптація в шкільному колективі цілком і повністю покладалась на школу. Нині в цьому процесі немалу роль відіграють батьки. Тільки завдяки родинно – сімейному вихованню ми повертаємось до обрядів та звичаїв, якими жили наші предки. Велика увага останнім часом приділяється національним традиціям. І знову ж тільки завдяки родинним зв’язкам повертається довго забуте. За народним календарем ми спостерігаємо безліч подій, пам’ятних дат які певною мірою впливають і на формування особистостей і на формування дитячого колективу. Жодна подія, жодне свято у нас в школі не проходить без уваги батьків. Разом сім’я, школа, бібліотека вирішать будь-які проблеми.

Значну роботу з виховання в учнів любові до книги, формування культури читання, вироблення навичок користування книжковим фондом проводить шкільний бібліотекар Галина Володимирівна. Вона координує роботу шкільної бібліотеки і бібліотек селища з метою максимального охоплення учнів читанням і як найповнішого забезпечення їх читацьких інтересів і запитів; допомагає дітям зрозуміти і відчути гарну книгу. Разом з іншими бібліотеками району вона організовує і проводить дні поезії, бібліотечні уроки, свята, постійно інформує вчителів – предметників, класних керівників про новинки, що з’являються в періодичних освітянських виданнях. Бібліотекар є першим помічником класоводів і класних керівників у проведенні виховних заходів, сама в них активну участь. Бібліотекар добре знає психологію дітей шкільного віку, і це допомагає їй знайти індивідуальний підхід до кожного читача. Особливо індивідуально працює вона з читачами дітьми – інвалідами. Саме цим читачам вона приділяє велику увагу. З ними проводяться різні форми роботи – це конкурси, ігри, вікторини, голосні читання, обговорення книг, конкурси малюнків на прочитані книги, тощо. Особливою популярністю серед учнів та батьків користуються такі форми масової роботи як творчі конкурси і вікторини на зразок «Щасливий випадок», «Самий розумний», «Що? Де? Коли?», тощо.

В нашій школі створені прекрасні умови для виконання всіх завдань поставлених перед шкільною бібліотекою. Сьогодні бібліотека Рокитнянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 є світлою і затишною. Тому в бібліотеці панує дружна, тепла атмосфера.

ХХІ століття – ера інформаційних технологій. Останнім часом інформація все частіше визначається як основний ресурс майбутнього, підвладний лише тим членам суспільства, хто володіє знаннями і добре підготовлений до навігації в інформаційному просторі. З давніх часів бібліотека була сховищем документів, і основною базою для навчання. Роль же сучасної бібліотеки підвищується в багато разів: необхідно передати дітям знання, набуті раніше, і підготувати їх до життя в суспільстві, де накопичення інформаційних ресурсів йде дуже швидкими темпами. Успішно впоратися з цією роллю можна лише за умови активного використання і впровадження сучасних новітніх технологій. Так у бібліотеці є наявність комп’ютера. Носіями інформації можуть користуватися як вчителі так і учні. В планах підключення до Інтернету . В бібліотеці є наявність копіювальної техніки, послугами якої користуються всі читачі.

Усі процеси в роботі бібліотечного комплексу виконуються згідно з керівними документами, ведеться чіткий облік літератури, яка надходить до бібліотеки. Загальна кількість записується в сумарні книги, а індивідуальний облік – в інвентарні. Бібліотекар веде картотеку підручників і реєстраційну картотеку періодичних видань.

В бібліотеці проходять «Інформаційні дні», під час яких учні та вчителі мають змогу ознайомитися з новою літературою, працювати з періодичними виданнями, готуватися до виховних годин.

Участь в бібліотечному гуртку «Літературне краєзнавство» наповнює вільний час школярів захоплюючими і корисними справами, розширює світогляд, робить життя багатшим, цікавішим, змістовним, формує моральні чесноти особистості, її духовність.

Частими гостями в бібліотеці є батьки наших учнів, їм надається допомога в підборі літератури, яка допомагає у спілкуванні з дітьми, а також розширює їхній світогляд.

Виховання бібліотечно – бібліографічної культури школярів – щоденна клопітка праця шкільного бібліотекаря. Вона є ефективною тоді, коли бібліотекар досконало знає фонд бібліотеки, кожну його книгу вміє популяризувати.

Велику роль пропаганді літератури мають виставки, які розкривають важливі проблеми сучасності. Наприклад:

- Українське народознавство;

- Книга – друг на все життя;

- Історія України;

- Мій край, моя земля

- У світі цікавого.

Галина Володимирівна в своїй роботі не тільки пропагує літературу, але й вчить як берегти книгу. Кожного року проходить акція «Живи, книго!» Це не тільки перевірка підручників і визначення переможців, а й роз’яснювальна робота, “Книжкова лікарня», члени якого ремонтують книги. Виховувати в кожного учня повагу і любов до книги допомагає стенд «Бібліотека сьогодні» з рубриками «Книга дякує», «Книга скаржиться».

Значне місце в роботі бібліотеки по збереженню навчальної книги є проведення масових заходів. Кожного року традиційно проводиться свято « Прощання з Букварем». Після цього проводиться ще одне свято «Посвята в читачі». Після чого першокласники записуються в бібліотеку, де проводяться цікаві екскурсії, бесіди про бережливе ставлення до підручників.

В бібліотеці щорічно проводиться Тиждень дитячої та юнацької книги, де проводяться згідно плану різні заходи. Цікавими є дитячі ранки «Книжчині іменини»,»Бібліотека – книжчин дім», конкурси малюнків, ігри, вікторини, бесіди, зустрічі. В цей час проводяться акції «Подаруй бібліотеці книгу». Ця акція дає змогу поповнити фонд бібліотеки.

Завдяки тісній співпраці, адміністрації, батьківського комітету, ми бачимо нашу роботу на рівні сьогодення. Сучасні навчальні програми зорієнтовані на формування у школярів уміння здобувати знання самостійно, вести пошук додаткової інформації, яка б складала систему знань з основ наук. Тому і надалі бібліотекар буде продовжувати навчати читачів орієнтуватися у світі інформації, користуватися додатковим апаратом бібліотеки школи, а далі великих бібліотек держави.

Як бачите, бібліотека є активною ланкою шкільного життя. Є комп’ютер, ксерокопіювальна техніка, у планах підключення до мережі Інтернет. Тоді бібліотека Рокитнянської ЗОШ І – ІІІ ст. № 1 стане справжнім інформаційним центром, кабінетом № 1 у школі. А найголовніше, чого ми потребуємо – це нових надходжень літератури, щоб бігли до нас наші читачі і з зацікавленням питали: «Отримали нові книжки? Дайте почитати!»

Кiлькiсть переглядiв: 10

Коментарi